Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR
Mgr. Michal Halabica
generálny riaditeľ sekcie cestnej dopravy a pozemných komunikácií
Bratislava 21. januára 2016
Číslo: 06878/2016/C211 -SCDPK/00730
Stupeň dôvernosti: V J
Vážený pán Vitkovič,
na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky bol odstúpený na vybavenie Váš podnet adresovaný Úradu vlády SR, v ktorom poukazujete na dlhodobé poškodzovanie zdravia obyvateľstva a zníženú kvalitu bývania v obci Dvorianky v dôsledku negatívneho pôsobenia tranzitu nákladnej kamiónovej dopravy. Na základe Vášho podnetu Vám posielam nasledovnú odpoveď.
V zmysle zákona č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov smie každý užívať cesty obvyklým spôsobom na účely, na ktoré sú určené. V Slovenskej republike je v zmysle zákona na cestách I. triedy možný prejazd motorových vozidiel nad 12 000 kg. Voľba trasy prejazdu vozidiel nákladnej kamiónovej dopravy je teda na uvážení autodopravcov. Dovoľujem si však uviesť, že od 1. 1. 2014 bol úsek cesty 1/79 Slovenské Nové Mesto - Vranov nad Topľou spoplatnený elektronickým výberom mýta, čím sa do istej miery eliminovalo obchádzanie paralelných spoplatnených úsekov diaľnic a rýchlostných ciest po cestách I. triedy.
Rezort dopravy sa Vašimi podnetmi dlhodobo zaoberá, čoho dôkazom je aj vybudovanie stavebno-technických opatrení na zníženie rýchlosti a nehodovosti v obci Dvorianky, plán osadenia nového technického prvku na meranie rýchlosti pri vstupe do obce Dvorianky v smere od obce Hriadky a tiež zaradenie prípravy obchvatu obce Dvorianky do investičného plánu Slovenskej správy ciest. Obchvat sa bude realizovať vybudovaním preložky cesty 1/79 mimo intravilán obce Dvorianky.
Policajné zložky Ministerstva vnútra Slovenskej republiky zároveň zintenzívnili vykonávanie dohľadu nad dodržiavaním dopravných predpisov na ceste 1/79, hlavne na prieťahu obcou Dvorianky.
Vyvíjame maximálne úsilie na skvalitňovanie cestnej infraštruktúry a to výstavbou nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest, ako aj rekonštrukciami existujúcich ciest I. triedy. Z uvedeného dôvodu bol v roku 2015 modernizovaný úsek cesty 1/73 Šarišský Štiavnik - Hunkovce v dĺžke približne 24 km a na tomto úseku bola úplná uzávierka cesty do konca októbra roka 2015. Vozidlá v čase modernizácie predmetného úseku cesty 1/73 využívali vo zvýšenej miere práve cestu 1/79, ktorá vedie cez obec Dvorianky, čím dochádzalo k nárastu hlukovej, vibračnej a emisnej záťaže obyvateľov obce Dvorianky. Po zrušení obmedzení sa však väčšina tranzitnej dopravy presmerovala naspäť na cestu 1/73, čím je cesta 1/79 cez obec Dvorianky opätovne aspoň čiastočne odľahčená od nepriaznivých účinkov tranzitnej dopravy.
Slovenská správa ciest koncom roka 2015 začala pripravovať proces verejného obstarávania na výstavbu nového prvku upokojenia dopravy pri vstupe do obce. Tento prvok prispeje k zníženiu jazdnej rýchlosti vozidiel v dostatočnej vzdialenosti pred obcou, čím dôjde k ďalšiemu zníženiu negatívnych vplyvov prieťahu obce Dvorianky.
Nevyhnutnou súčasťou predinvestičnej prípravy ťahu cesty 1/79 Vranov nad Topľou - št. hranica SR/U A, ktorej súčasťou bude aj obchvat obce Dvorianky, je obstaranie štúdie realizovateľnosti. Slovenská správa ciest už vyhlásila verejnú súťaž na zhotoviteľa štúdie, ktorá zhodnotí súčasný stav celého ťahu a podrobnejšie vyhodnotí dopravno-inžinierske a sociálnoekonomické kritéria, posúdi ekonomickú efektívnosť a inžiniersko-geologické a environmentálne riziká a bude podkladom pre ďalšie stupne projektovej prípravy. Rezort dopravy sa zaoberá aj zabezpečením nadväznosti tranzitných ťahov na celom území Slovenskej republiky na infraštruktúru okolitých štátov.
S problémom tranzitnej nákladnej dopravy sa na Slovensku potýkajú mnohé mestá a obce. Je to dôsledok rýchleho hospodárskeho rastu krajiny, s ktorým výstavba cestných komunikácií, aj vzhľadom na jej vysokú investičnú a časovú náročnosť, dlhodobo nedokázala držať krok. Vybudovanie kompletnej tranzitnej infraštruktúry a potrebných obchvatov obcí na elimináciu vplyvov nákladnej dopravy s prihliadnutím na finančné možnosti verejných rozpočtov patrí medzi priority rezortu dopravy. Komplexné riešenie však nieje reálne očakávať zo dňa na deň.
Na záver Vás chcem ubezpečiť, že Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky vyvíja maximálne úsilie, aby negatívne účinky z dopravy mali čo najmenší vplyv na obyvateľstvo, ako aj životné prostredie.
S pozdravom
Vážený pán
Ján Vitkovič
Petičný výbor Dvorianky